Gönderen Konu: far ve ampulleri hakkında herşey ..  (Okunma sayısı 44959 defa)

0 Üye ve 2 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı çağlayan

  • 3000cc
  • *********
  • İleti: 6.915
  • caglayan@cliotr.com
far ve ampulleri hakkında herşey ..
« : 28 Mart 2012, 11:06 »
arkadaşlar benimde sürekli unuttuğum , karıştırdığım , kolaylıkla bulamadığım bir konu bu ..

benden size ilaç gibi tablo :D



benim aracımda HB3 biçimli bir ampul varmış ilk defa duyuyorum ..

araştırmalarıma göre HB3 İLE 9005 aynı isim .. xenon far alırken 9005 diye alacakmışım yani :)

bu arada   elipsoidal = mercekli far ,  parabolik = düz far normal olan ..


bu bilgileriide sizin için alıntı yaptım :

Farlar ve Tarihçe

1908... Otomobilde dinamonun kullanılmaya başlanması ile birlikte elektrikli ampuller de kullanılmaya başlandı. Bu ampullerin en kötü yanı aniden ve sıkça bozuluyor olmasıydı.

Farda ışığı yola direkt olarak yansıtan parabolic aynalar kullanılıyordu. Işığın dağılımı o kadar kötüydü ki, geceleyin karşılaşan iki otomobilden biri durmak zorunda kalıyordu.

1919...Kısa ve uzun far için ayrı reflektörler kullanılmaya başlandı. Bu düzenleme ile birlikte ışığın dağılımı sorunu da kısmen çözülmüş oldu.

1926...Stop lambası kullanılmaya başlandı.
1931...Ön sis farı kullanılmaya başlandı. Sis farı özel optik yapısı ile kısa farın aksine yüzeyi aydınlatıyor, ışığın siste geri yansımasını engelleyebiliyordu.

1945...Asimetrik ışık deseninin kısa farlarda kullanılmaya başlanması ile yolun sağ tarafına daha fazla ışık yansıtılması sağlanarak karşıdan gelen trafiğin üretilen ışıktan rahatsız olması engellendi.

1958..Birleşmiş Milletler Avrupa Ekonomik Komisyonu (UNECE) yayınladığı tüzükler ile üye ülkeler tarafından uyulması gereken otomobil aydınlatmasının tüm standartlarını belirledi.

1962...Otomobil aydınlatmasında kullanılan ilk halojen ampul olan H1 üretildi.
1967...H3 ampul üretildi.
1971... H4 ampul üretildi
1974... 3. stop lambasının gerideki sürücüyü daha iyi uyardığı bir psikolog tarafından keşfedildi.
Elektrikli far seviye ayarlama mekanizması kullanılmaya başlandı.

1992... Xenon far ilk defa BMW 7 serisinde uygulandı.
H7 ampul üretildi.
Ledli 3. stop lambası ilk defa BMW 3 Cabrio'da kullanıldı.

1997... Mavimsi ışık veren ampuller ve Xenon gazı içeren yüksek performanslı halojen ampuller üretildi.

1999... H8, H9, H11 ampulleri üretildi .

2001... Merkezi aydınlatma sistemlerinin ilk denemeleri. Bu sistemde otomobil içinde merkezi olarak bulunan Xenon ampulünün ışığı fiberoptik kablolarla farlara dağıtılmaktaydı.

2003... Dönen farlar Avrupa ülkelerinde kullanılmak üzere onay aldı.
Ledli park ve gündüz sürüş farı (DRL) ilk defa Audi A8'de kullanıldı.
Statik ve dinamik dönebilen far ilk defa Opel Signum'da birlikte kullanıldı.






Genel bilgiler

Farlar neden buğulanır ?
Farın yakılması, dış ortam ısısının aniden azalması, motor veya radyatörün ısısının etkisi ve benzeri nedenler farın içindeki ısıyı artırır. Isının etkisi ile farın iç yüzeyindeki nem içeri doğru yayılır. Farın içindeki havanın nemi doyum noktasına ulaşınca da nem farın soğuk kısımlarında yoğunlaşarak buğuyu oluşturur.
 Çoğunlukla otomobilin kullanılıp park edilmesinden sonra buğu oluşmasının nedeni bu esnada far içindeki ısının en yüksek değerine ulaşmış olması ve hava dolaşımının olmamasıdır. Sağ ve sol farlar bulundukları yerler açısından farklı ısı etkilerine maruz kaldıklarından farklı tepkiler gösterebilirler.
Nemin dışarı atılması için farın çeşitli noktalarında havalandırma delikleri bulunmaktadır. Buğunun kendiliğinden temizlenmesi pek çok faktöre bağlıdır.
-Otomobilin uzun süre farlar tamamen kapalı veya kısa+uzun farlar yakılarak kullanılması veya,
-Otomobilin uzun süre farlar tamamen kapalı park halinde bekletilmesi
buğuyu temizleyebilir.

Renk sıcaklığı nedir ?
Renk sıcaklığı ışığın rengidir, ışığın miktarı ile bir ilgisi yoktur. Renk sıcaklığı artırıldığında ışıktaki mavinin payı artar, kırmızının payı azalır.

Işık miktarı nedir ?
Işık kaynağından tüm yönlere doğru yayılan ve göz hassasiyeti ile değerlendirilebilen ışığın gücüdür.

Birim : Lümen (lm)

Far yapısı ( Dizayn)
Parabolic (desenli camlı)
: Otomobil farlarının atası olan bu tip farlar artık kullanılmamaktadır.
Ampulün ürettiği ışık parabolic reflektörden ileriye yansıtılır. Farın önündeki desenli ön cam ışığı kırarak istenen yönlerde (üst karanlık-alt aydınlık, asimetrik desen) düzgün dağılımını sağlar.
Optik mesafe 15-40 mm. arasında değişmektedir. Bu uzaklık azaldıkça üretilen ışık genişler. Far reflektörü ne kadar büyük olursa verdiği ışık ta o kadar fazla olur.
 İki reflektörlü versiyonda genellikle H7 veya H1, tek reflektörlü versiyonda H4 ampul kullanılarak kısa ve uzun far ışığı elde edilir.

Free form (şeffaf camlı) : 1990'lı yılların sonlarından itibaren kullanılmaya başlanan bu tip farlar günümüzde üretilen otomobillerin yaklaşık hepsinde bulunmaktadır.
 Güçlü bilgisayarlar ve özel optik yazılımları ile reflektör üzerinde optik mesafeden bağımsız onbinlerce farklı yansıma noktası oluşturulur. Işığın dağılımı bu yansıma noktalarında şekillendiğinden şeffaf ön cam kullanılabilmektedir.
 Bu sayede performans %50 kadar artırılmış, farklı far dizaynları geliştirilebilmesine olanak tanınmıştır.
 İki reflektörlü versiyonda genellikle H7 veya H1, bir reflektörlü versiyonda H4 ampul kullanılarak kısa ve uzun far ışığı elde edilir.

Elipsoidal (mercekli) : Bu tip farların kullanımı gün geçtikçe yaygınlaşmakta, teknolojinin gelişmesine paralel olarak farklı alanlarda kullanılabilmesi için (bi-xenon far, dönen far vb.) sürekli geliştirilmektedir.
Güçlü bilgisayarlar ve özel optik yazılımları ile reflektör üzerinde eliptik bir yansıma yüzeyi oluşturulur. Reflektörün önündeki siper üretilen ışığın istenmeyen kısmını keser. Öndeki mercek te kalan ışığı toplayarak ileri yansıtır.
Bu sayede daha küçük ve etkili yansıma yüzeyleri oluşturulabilmekte, farklı desenlerde ışık dağılımı elde edilebilmektedir. Genellikle 60-70 mm. çapında mercekler kullanılmaktadır. Merceğin çapı büyüdükçe ışık deseni genişler.
Genellikle kısa far elipsoidal projektörlü, uzun far ise free from reflektörlü olarak tasarlanır. Elipsoidal projektörde H7 veya Xenon, free form reflektörde H7 veya H1 ampul kullanılarak kısa ve uzun far ışığı elde edilir.

Far yapısı - İşlev - Sürüşe uyumlu (AFL)
Günümüz otomobillerinde kullanılan geleneksel farlar sabit yapısı nedeni ile hava ve yol koşullarına uyum sağlayamadığından yetersiz kalmaktadır. Sürekli aynı bölgeyi aydınlatan geleneksel farlar, virajlarda dönülen yönü, şehiriçinde köşeleri ve yayaları, otoyollarda yüksek hızdan dolayı görülmesi gereken uzun mesafeleri aydınlatamamaktadır.
Yapılan araştırmalar sonucunda, sürücülerin katettikleri toplam yolun %25'ini gece koşullarında katettikleri, ancak gece koşullarında meydana gelen ölümlü kaza adedinin gündüz koşullarından yaklaşık 2 katı fazla olduğu tespit edilmiştir.
Günümüz otomobilleri hız, dönüş açısı, eğim, yağış, aydınlık gibi değerleri sensörleri aracılığı ile rapor edebilmektedirler. Elde edilen bu verilerle "akıllı" farların yönlendirilmesi sonucunda ideal aydınlatmanın sağlanması mümkündür. GPS verilerinin değerlendirilmesi ise test aşamasındadır.

Tarihçe : Daha gelişmiş farlar otomobil mühendislerinin en eski hayallerinden biriydi. Bilinen ilk sürüşe uyumlu far, 1948 yılında ABD'li Preston Thomas Tucker tarafından üretilen Tucker Torpedo'da kullanılmıştır. Ortada bulunan 3. far ön tekerleklerin açısına bağlı olarak sağa-sola dönebiliyordu. Bu otomobilden sadece 51 tane üretildi.
 Avrupa'da bu konuda ilk ilerleme Fransa'da kaydedildi. 1967'de makyajlanan Citroen DS'te direksiyon yönüne göre dönebilen uzun farlar kullanıldı. Bu sistem yasal sınırlamalardan dolayı sadece uzun farlarda kullanılabildiği için diğer üreticiler tarafından pek ilgi görmedi.

Far yapısı - Işık kaynağı - Halojen
Halojen far :
Günümüz otomobillerinde yaygın olarak halojen farlar kullanılmaktadır  Tercih edilmesinin birinci nedeni pahalı bileşenler gerektirmediği için maliyetinin düşük olmasıdır
Çoğunlukla free form reflektörler kullanılan halojen farlarda nadiren elipsoidal projektör tercih eden üreticiler de bulunmaktadır
Bundan dolayı farklı tiplerde halojen ampul çeşitleri üretilmektedir 

Halojen ampul : Ampulün içine halojen, iodin, bromine ve diğer gaz karışımları doldurulmuştur
Tungsten tel, üzerinden akım geçmesi sonucunda ısınarak ışık verir  Bu esnada telin ısısı 3000 ºC, ampulün metal soketinin ısısı 500 ºC civarına kadar yükselmektedir
Halojen ampulün içinde oluşan bu kimyasal aktarımlar, kullanıma ve üretime bağlı olarak ampulün ömrünü önemli ölçüde etkilemektedir 

Seviye ayarlama sistemi : Otomobillerde manuel far yüksekliği seviye ayarlama sistemi bulunması 1993 yılında zorunlu hale getirilmiştir  Bu sayede karşıdan gelen trafiğin yayılan ışıktan rahatsız olması engellenmiştir
Farınızın yükseklik seviyesi ayarının kalibrasyonunu yetkili servislerdeki hassas cihazlarda yaptırmalısınız  Ayrıca bu cihazla farınızın sağ-sol yön ayarı da yapılmaktadır
Seviye ayarlama motoru : Farın yükseklik seviyesinin ayarlanması için farın arkasına monte edilmiş küçük elektromotorlar kullanılır ve sürücü tarafında bulunan düğme ile kontrol edilir
Motorun piminin ileri-geri hareketi ile far içindeki reflektör aşağı-yukarı yönlendirilmektedir
Ayrıca arkasında bulunan vidayla hassas ayarlamalar yapılması mümkündür 

Far yapısı - Işık kaynağı - Xenon Xenon far : Genellikle kısa far olarak kullanılan Xenon farlarda ışık dağılımının düzgün ve keskin olması için mercekli elipsoidal projektörler kullanılır  Az da olsa reflektör tabanlı Xenon far kullanan üreticiler de bulunmaktadır
Kullanılan projektör/reflektör Xenon ampulünün optiğine göre tasarlanmıştır
Xenon ampulun uzun ısınma süresi nedeni ile uzun farda halojen far reflektörü ve ampulü kullanılmaktadır 

Bi-Xenon far : Xenon fardan farkı, uzun far ışığını da Xenon ampulden üretebilmesidir
Elipsodial projektörün önündeki hareketli siper küçük bir motor ile yukarı-aşağı hareket ettirilerek kısa-uzun far geçişi sağlanır
Sadece kısa far açıkken Bi-Xenon özelliği çalışır, kısa far kapalıyken sellektör yapılabilmesi için ayrı bir halojen far reflektörü ve ampulü kullanılmaktadır
Önce otomobilizdeki far tipini belirleyin  Bundan yola çıkarak otomobilinizin orjinal veya 3  parti Xenon farının bulunup bulunmadığını araştırın  Bilinçli bir yöntemle farınızı Xenon'a dönüştürmek istiyorsanız bu kolay ve ucuz olmayacaktır  Ayırabileceğiniz bütçeyi belirleyip mümkün olan en çok yıldızlı yöntemi uygulamaya çalışın
 Orjinal Xenon farı takmak size o farın otomatik seviye ayarını kullanabilme, karşıdan gelen trafiği rahatsız etmeme gibi avantajlar sağlayacaktır  Çıkma malzemelerle ucuza yapılmaya çalışılan uydurma Xenon farları ise bilinçsizlikten düzgün ayarlanamamış far optiklerinden kaynaklanan bozuk ışık dağılımı sorununu, karşıdan gelen trafiği rahatsız etme sonucunu yaşatabilir
Her farın ampule göre tasarlanmış optik yansıma noktaları olduğundan fara xenon ampul ve ballast (ya da xenon kit) takarak kolayca Xenon far elde edebileceğinizi düşünmeyin
Far tipinin belirlenmesi : Kullandığınız far tipi yapacağınız Xenon modifikasyonunun yönünü belirler
Parabolic (desenli camlı) far kullanıyorsanız ve değiştirme alternatifiniz yoksa (3  parti far üreten bazı firmalar otomobilinize uygun free form ya da elipsoidal far üretmiş olabilir) bu farı Xenon'a dönüştürme ihtimaliniz yoktur
 Bu tip farları Xenon yapmaya çalıştığınızda uzun far ve sellektör özelliğini kaybedersiniz, ayrıca ışık dağılımı da düzensizleşir
Piyasada bu farlar için satılmakta olan H4 Xenon kitler başarılı sonuçlar vermemektedir  Farı iki reflektörlü free form ya da elipsoidal farla değiştirmenin alternatif yollarını araştırın, olmuyorsa vazgeçin
Free form (şeffaf camlı) far kullanıyorsanız, farınızda bir tane reflektör varsa (H4 tipi ampul kullanan) ve değiştirme alternatifiniz yoksa (3  parti far üreten bazı firmalar otomobilinize uygun iki reflektörlü ya da elipsoidal far üretmiş olabilir) bu farı Xenon'a dönüştürme ihtimaliniz yoktur
Bu tip farları Xenon yapmaya çalıştığınızda uzun far ve sellektör özelliğini kaybedersiniz, ayrıca ışık dağılımı da düzensizleşir
Piyasada bu farlar için satılmakta olan H4 Xenon kitler başarılı sonuçlar vermemektedir  Farı iki reflektörlü free form ya da elipsoidal farla değiştirmenin alternatif yollarını araştırın, olmuyorsa vazgeçin
 Free form (şeffaf camlı) far kullanıyorsanız, farınızda kısa ve uzun olmak üzere iki tane reflektör (H7/H1 tipi ampul kullanan) varsa Xenon'a dönüştürme yöntemlerinin bazıları uygulanabilir
Orjinal Xenon farın kullanılması
3  parti üretimi Xenon farın kullanılması
Xenon projektör monte edilmesi
Xenon dönüşüm kiti monte edilmesi
Xenon ampulü ve ballastı takılması
 Elipsoidal (mercekli) far kullanıyorsanız, aşağıdaki Xenon'a dönüştürme yöntemlerinden herhangi birini uygulayabilirsiniz

Yöntem #1 Orjinal Xenon farın kullanılması
Uygulama şekli :Otomobil üreticisinin ürettiği orjinal Xenon far, far yıkama tesisatı, seviye sensörleri (otomatik yükseklik seviyesi ayarı için) monte edilir
Avantajları : Orjinal parça kalitesini taşıması
garantili olması
Dezavantajları :Otomatik yükseklik seviye kontrolünün olması
Far yıkama tesisatının olması
Düzgün ışık dağılımı ile iyi bir aydınlatma sağlayıp, karşıdan gelen trafiği rahatsız etmemesi
Dezavantajları : Her otomobil modeli için yok
Pahalı
Maliyeti :1000 - 2000 USD  arasında değişebilir
Örnekler :Mini/Bosch

Yöntem #2 3  parti üretimi Xenon farın kullanılması
Uygulama şekli :3  parti firmaların ürettiği aftermarket Xenon farı monte edilir  Bu farlar firma distribütöründen ya da internetten (eBay) temin edilebilir
Avantajları: Düzgün ışık dağılımı ile iyi bir aydınlatma sağlayıp, karşıdan gelen trafiği rahatsız etmemesi
Dezavantajları : Her otomobil modeli için yok
Pahalı
Birçok ürün uzakdoğu üretimi olduğundan optik kalitesi düşük
Otomatik yükseklik ayarı ve far yıkama tesisatı içermeyebiliyor
Maliyeti :600 - 1000 USD  arasında değişebilir
Örnekler BMW E36/Hella

Yöntem #3 Xenon projektör monte edilmesi
Uygulama şekli: Xenon fardan sökülmüş mercekli projektör, ballast, röle ve 15A sigortalı kablo kullanılır  Isıtılarak açılan orjinal farın reflektörünü arkadan kesilerek projektör sabitlenir
Kısa far devresinden tetik alan röle ve ballasta aküden direk elektrik alınarak bağlantılar tamamlanır
Farın ve diğer parçaların hava koşullarından izole edilmesine ve yukarı-aşağı, sağ-sol seviyelerinin düzgün kalmasına dikkat etmek gerekir
Avantajları : Hassas ayarlandığında düzgün ışık dağılımı ile iyi bir aydınlatma sağlayıp, karşıdan gelen trafiği rahatsız etmemesi
Orjinal Xenon farı bulunmayan otomobiller için en kaliteli sonucu verebilmesi
Dezavantajları : Monte edilmesi ve seviye ayarlaması zor  Zaman, teknik bilgi ve beceri istiyor
Farın seviye ayarlama mekanizması işlevini kaybedebiliyor
Parçalar 1 çift Xenon projektör
1 çift ballast
1 çift Xenon ampul
1 çift röle ve sigortalı kablo
Maliyeti :300 - 600 USD  arasında
Bosch Xenon projektör
Philips 3  jenerasyon ballast
Hella Xenon projektör, 4  jenerasyon ballast, D2S ampul ve ignitor (ateşleyici)



Ne oldu sen bişey yapamadınmı daha, bi vida sık bari ey üye :P
http://www.facebook.com/caglayanER

lacetti 1.6 16v 110 bg 》 dead
golf tsi 1.6 8v 105 bg 》 dead

Çevrimdışı çağlayan

  • 3000cc
  • *********
  • İleti: 6.915
  • caglayan@cliotr.com
Ynt: far ve ampulleri hakkında herşey ..
« Yanıtla #1 : 28 Mart 2012, 11:07 »
Yöntem #4 Xenon dönüşüm kiti monte edilmesi
Uygulama şekli: Far soketine göre üretilmiş tüm parçaları içeren kit monte edilir
Kısa far devresinden tetik alan röle ve ballasta aküden direk elektrik alınarak bağlantılar tamamlanır
Farın ve diğer parçaların hava koşullarından izole edilmesine ve yukarı-aşağı, sağ-sol seviyelerinin düzgün kalmasına dikkat etmek gerekir
Avantajları: Montajı ve geri dönüşü kolay
Dezavantajları: Düzgün olmayan aşırı fazla ışık dağılımı nedeni ile karşıdan gelen trafiği rahatsız etmesi
Satılan bir çok ucuz markanın uzakdoğu üretimi olmasından dolayı kalitesinin ve performansının düşük  Çok yüksek veya sahte Kelvin değerleri ile satılan bu kitlerin ampulleri boyalı oluyor ve ışık çıktısını azaltıyor
Parçalar Kit içeriği :
1 çift soketi değiştirilmiş Xenon ampul
1 çift ballast
1 çift röle ve sigortalı kablo
Maliyeti :300 - 700 USD  civarında
XenonDepot H7 4300K Xenon kit

Yöntem #5 Xenon ampulü ve ballastı takılması
Uygulama şekli: Xenon ampul farın ampul soketine takılır  Ampulü tutturmak için ampul ya da reflektör soketinde değişiklikler yapmak gerekebilir
Kısa far devresinden tetik alan röle ve ballasta aküden direk elektrik alınarak bağlantılar tamamlanır
Farın ve diğer parçaların hava koşullarından izole edilmesine ve yukarı-aşağı, sağ-sol seviyelerinin düzgün kalmasına dikkat etmek gerekir
Avantajları : Ucuz
Dezavantajları: Düzgün olmayan aşırı fazla ışık dağılımı nedeni ile karşıdan gelen trafiği rahatsız etmesi
Odak uzaklığı iyi ayarlanmamışsa ışık dağılımı iyice kötüleşebiliyor
Far soketinde değişiklikler yapılmışsa geri dönüşü zor olabiliyor
Maliyeti 300 - 500 USD  civarında
Parçalar 1 çift Xenon ampul
1 çift ballast
1 çift röle ve sigortalı kablo





Ampul tipleri nelerdir?
Halojen ampullerin H1, H4, H7 ,H11 HB3 gibi genelde H harfi ile başlayan soket tipleri mevcuttur.

Xenon ampulleri ise sadece D2S soketlidir.
Dünyadaki orjinal xenon ampullerinin tamamı D2S sokete sahiptir.

Peki H7, H1 xenon kit diye satılanlar nedir? Normalde halojen ampul kullanan (örneğin H7) bir far veya merceğe doğal olarak D2S Xenon ampulu takılamaz.
Bu sorunu gidermek için üreticiler soketi H7 halojen ampule benzeyen ama üstünde xenon ampulu bulunan ampuller üretmektedir.

Yani özetle H7, H1 xenon ampulleri soketleri,  halojene uyarlanmış xenon ampulleridir.

RENK VE IŞIK
Renk sıcaklığı nedir ?
Renk sıcaklığı ışığın rengidir, ışığın miktarı ile bir ilgisi yoktur. Renk sıcaklığı artırıldığında ışıktaki mavinin payı artar, kırmızının payı azalır.
Birim : Kelvin (K)

Beyaz ışık üç temel sıcaklık grubuna ayrılmıştır :
5000K ve üstü -------- günışığı beyazı         --------- daha fazla mavi         -------- azalan göz hassasiyeti
5000K -3300K  -------  doğal beyaz,fazla beyaz --------- optimum göz hassasiyeti --------
3300K ve altı -------- sıcak beyaz             --------- daha fazla kırmızı      -------- artan göz hassasiyeti

Işık miktarı nedir ?Işık kaynağından tüm yönlere doğru yayılan ve göz hassasiyeti ile değerlendirilebilen ışığın gücüdür.
Birim : Lümen (lm)

FARLARIN GÜÇLENDİRİLMESİ
Etkenler : Gece görüşüne etki eden bir çok faktör vardır.
Sürücünün yaşı ve göz sağlığı : Sürücünün yaşı arttıkça görmek için duyduğu ışık ihtiyacı da artmaktadır. 10 yıl yaşlanan bir insanın gözleri %25 daha fazla ışığa ihtiyaç duyar.

Farın kalitesi : Modern farlar çok güçlü bilgisayarlar tarafından hesaplanarak dizayn edilmektedir. Daha çok görünüş amaçlı üretilen uzakdoğu veya yan sanayi üretimi farlar orjinal farın kalitesine erişemeyebilir.
Far camı ve reflektörlerinin durumu : İçine toz girmiş, kararmış, kirlenmiş far camları ve reflektörleri farın iyi aydınlatma sağlamasını engeller. Uzun süre kullanılmaktan dolayı reflektörleri kararmış bir far düzeltilemez, yenisi ile değiştirmeniz gerekir.
Farın yükseklik seviyesi : Normalden daha yukarıya ya da aşağıya ayarlanmış farlar iyi aydınlatma sağlayamaz ve karşıdan gelen sürücüleri de rahatsız eder.

Far ampulünün kalitesi ve kullanılma süresi: Üreticiler her 3 yılda bir eski far ampullerinin kaliteli ve standartlara uygun ampullerle değiştirilmesini önermektedirler.

Hava ve çevre şartları  Yağmur ve sisli hava koşulları kısa far ışığının düzgün yayılmasını engellemekte ve sürücüye geri yansımasına neden olmaktadır. Islak bir yol yüzeyinin ışığın %85'ini yuttuğu tespit edilmiştir.

Hangi marka : Otomobil üreticilerinin orjinal olarak kullandığı ve kalitesi bilinen ampul markalarını tercih etmeniz önerilmektedir.
Auto Express ampul testleri
H7 + %50
H1 + %50
H7 + %30
H1 + %30
Auto Bild ampul testleri
H4

Avrupa standartlarına (ECE) uygun üretilmemiş ucuz ampuller geometrileri bozuk olduğundan düzgün aydınlatma sağlayamaz.

Yüksek watt'lı ampuller : Otomobilinizin far tesisatı 55W standart halojen ampuller için tasarlanmıştır. Daha fazla akım çeken ampullerin kullanılması elektrik tesisatına, far camı veya reflektörlerine zarar verebilir.

Bir çok oto elektrikçisi yüksek watt (ör:100W) çeken markasız ampulleri röle gibi cihazlarla taktığında farlarınızın daha iyi ışık vereceğini iddia edebilir. Genellikle uzakdoğu üretimi olan bu ampuller geometrileri bozuk olduğundan ışığı düzgün bir şekilde yayamaz, yanlış noktalara kümeleyebilir, yasal değildir, fazla güç çektiğinden ömrü de kısa olacaktır.

Beyaz-mavi ışık veren ampuller : Xenon gibi beyaz ışık verdiği söylenen, kutusunda blue, xenon, hid, 5000K, 6000K gibi yazılar bulunan bir çok ampul satılmaktadır.
Daha çok tuning sektörü için üretilen ve görünüşe hitap eden bu ampuller, üzerine sürülmüş mavi boya kaplaması ile beyaza benzeyen aldatıcı bir dış görüntüye sahiptir.

Xenon fara uzaktan bakıldığında görünen mavi-mor efektler ampulden değil, projektörden dağılan ışığın mercekte kırılmasından oluşan prizmatik efektlerden kaynaklanmaktadır. Hiçbir standart halojen ampulün Xenon ampulün performansına veya rengine yaklaşabilmesi mümkün değildir.
Mavi ışık düşük dalgaboyuna sahip olduğundan cisimler tarafından kolay soğurulamaz. Gözlerimiz düşük dalgaboyuna sahip renkteki ışığa karşı çok duyarlı değildir. Işığın içindeki mavi rengin miktarı arttığı için özellikle yağmurda ve siste bu ampuller aydınlatma etkisini iyice kaybetmektedirler.
Yasal olan ve Avrupa standartlarına uygun üretilen markalar için de yukarıda belirtilen dezavantajlar geçerlidir.
Farlarınızdaki ampulleri aşağıdaki açıklamalardan yararlanarak siz de değiştirebilirsiniz. Hangi tip ampul kullanmanız gerektiğini Farların kullandığı ampul tipleri kısmından tespit edebilirsiniz. Daha detaylı bilgi için aracınızın kullanım kılavuzuna başvurunuz.

Xenon farlı araçlarda bu tür işlemlerin deneyimli bir oto elektrikçisi tarafından yapılması gereklidir !

AMPULLERİN DEĞİŞTİRİLMESİ
1. Gündüz saatlerini tercih etmeniz değiştirme işlemini kolaylaştıracaktır, farda ampulu tutan klips ve diğer ayrıntıları görmeniz için aydınlık bir ortamı tercih ediniz.
2. En az yarım saat öncesine kadar farlarınızı kullanmamış olmanız değiştirme işlemini kolaylaştıracaktır, aksi taktirde farın içindeki ampul çok sıcak olacağından ellerinize zarar verebilir.
3. Değiştirme işlemine başlamadan önce motoru durdurup, farlarınızı kapatınız.
4. Motor kapağını açarak farın arkasında bulunan plastik kapakları çıkarınız.
5. Ampulun metal ayaklarına takılı olan elektrik soketini çıkarınız.
6. Ampulu tutan metal klipsi açarak eski ampulu metal ayaklarından tutarak yuvasından çıkarınız. Ampullerin cam kısmına dokunmamalısınız.
7. Yeni ampulu gövde çıkıntıları doğru oturacak şekilde takınız, elektrik soketini ve metal klipsi aynı şekilde tutturarak ampulu sabitleyiniz.
8. Farlarınızı açarak çalıştığını kontrol ediniz.

YÜKSEKLİĞİN AYARLANMASI
Farlarınızın yükseklik seviyesinin doğru ayarlanması gece görüşünüzün daha iyi olmasını sağlayacak ve karşıdan gelen sürücülerin far ışıklarınızdan rahatsız olmasını engelleyecektir. Aşağıdaki metodla kesin sonuç olmamakla birlikte farlarınızın bozuk olan yükseklik ayarlarını düzeltebilirsiniz.
Kısa farın yükseklik seviyesini ayarlama :
Gerekenler :
- Şerit metre
- Kurşunkalem ve not kağıdı
- Yıldız veya düz tornavida
1. Ayarlama işlemine başlamadan önce benzin deponuzun en az yarı yarıya dolu olduğuna emin olun.
2. Mümkünse beyaz bir duvar karşısında düz bir yüzey bulun.
3. Otomobilinizin burnunu duvara sıfırlayacak şekilde yaklaştırıp otomobilin dikey merkezine karşı gelen noktayı duvarda yukardan aşağıya doğru kalemle çizin.(M çizgisi)
4. Sağ ve sol kısa farlarınızın orta merkez noktasını duvar üzerinde kalemle nokta koyarak işaretleyin.(B çizgisi ile A çizgisinin kesişme noktası)
5. Bu noktanın yerden yüksekliğini cm olarak ölçün, not edin. Bu değere A (A çizgisinin uzunluğu) diyelim. A değeri kısa farınızın yerden yüksekliğini gösterir.
6. Bu noktanın otomobilinizin merkezine (M çizgisine) olan uzaklığını cm olarak ölçün, not edin. Bu değere B (B çizgisinin uzunluğu) diyelim. B değeri kısa farlarınızın orta merkezden uzaklığını gösterir.
7. A değerinden 7 cm çıkarın, elde ettiğiniz rakam yüksekliğinde duvar üzerinde yatay bir çizgi çizin. (Kırmızı çizgi)
8. Sol ve sağ farınızın duvara işaretlenen orta merkez noktalarından yatay çizgiye dik inerek çizin.
9. Otomobilinizi 7.5 metre (25 ayak) kadar geriye dümdüz çekin.
10. Kısa farlarınızı yakın.
11. Sol ve sağ farların ışık demeti duvara çizdiğiniz far dikey çizgileri ortalamalı , ışık demetinin kesilme çizgisi kırmızı çizginin hemen altında ve paralel olmalıdır.
12. Şimdi, konsoldaki far seviye ayarlama düğmesi ile yükseklik ayarlamasını yapabilirsiniz.
Ayrıca farların arkasında bulunan vidaları tornavida ile sağa sola oynatarak yukarıya-aşağıya veya sağa-sola daha hassas ayarlamalar yapılması mümkündür.
Uzun farın yükseklik seviyesini ayarlama : Uzun far reflektörü genellikle kısa far ile birleşiktir. Kısa farlarınızın yükseklik seviyesini ayarladıysanız uzun farlarınız için ayrı bir ayarlama yapmanız gerekmez.

HALK ARASINDA TAMAMEN YANLIŞ OLARAK BİLİNEN BAZI BİLGİLERİN DOĞRULARI
Xenon farlar güçlüdür normalden daha fazla enerji harcar o yüzden aracınızın elektrik tesisatı zarar görebilir veya xenon takarsanız akünüzü yada alternatörünüzü daha güçlüsü ile değiştirmeniz gerekir gibi söylentiler tamamen yanlıştır.
Aksine xenon sistemi daha az enerji tüketir. Akü ömrünü uzatır ve alternatöre daha az yük bindirir, bu sayede çok azda olsa yakış miktarını azaltır.

Mercek modifiyesi yaparsanız yükseklik ayarı kaybolur bilgiside yanlıştır. Normalde far yüksekliği ayarlandıkça içerideki parlak reflektör kısım hareket eder. Mercek modifiyesindede mercek bu bölüme takıldığı için yükseklik ayarlandıkça mercek yukarı aşağı hareket eder yükseklik ayarı eskisi gibi çalışmayı sürdürür.

Bi-xenon farlarda uzun için ikinci bir xenon ampulu daha olması gerekir. Bu bilgide tamamen yanlıştır. Bixenon farda yukarıda anlatıldığı gibi ışığın karşıya vurmasını ikinci bir ampul değil perdenin hareketi sağlar.
55 watt lık xenonlar daha güçlü ve parlaktır. Bu olay tamamen bir aldatmacadan ibarettir. Aslında bu xenon kitler 55watt enerji tüketerek araca hata verdirmemeyi amaçlamaktadır. Xenon ampulu gene 35 watt gücünde standart şekilde yanar. 55 watt xenon ampulu diye birşey yoktur.

Xenon ampulunun K değeri ne kadar yüksekse o kadar iyi aydınlatır. Bu konuda çoğu kişi tarafından yanlış bilinmektedir. K değeri ışığın rengini, Lümen ise ışığın şiddetini belirler. Xenon ampulunun K değeri ne kadar artarsa ışığın gücüde o kadar düşer. Osram Philips GE gibi markaların tamamının orjinal xenon ampulleri 4300K dır. Aydınlatma seviyesi en yüksek ampullerde onlardır. K değeri dahada yükseldikçe ışığın rengi değişir daha güzel görünebilir fakat ışık şiddeti azalıcaktır. Yaklaşık değerler aşağıdaki tabloda görülebilir.
Aşağıdaki tablove resim Kelvin değerleri ile renk hakkında bilgi vermektedir

4300K = 3200 lümen
6000K = 2800 lümen
8000K = 2300 lümen
10000K = 1800 lümen


biraz uzun oldu kusura bakmayın . geniş konu .. herkese kolay gelsin ..


Ne oldu sen bişey yapamadınmı daha, bi vida sık bari ey üye :P
http://www.facebook.com/caglayanER

lacetti 1.6 16v 110 bg 》 dead
golf tsi 1.6 8v 105 bg 》 dead

Çevrimdışı MeHMET eReN

  • 3000cc
  • *********
  • İleti: 1.707
  • mehmet@cliotr.com
Ynt: far ve ampulleri hakkında herşey ..
« Yanıtla #2 : 29 Mart 2012, 12:33 »
meydan lorus ansıklopetisi gibi adam be :D

Çevrimdışı çağlayan

  • 3000cc
  • *********
  • İleti: 6.915
  • caglayan@cliotr.com
Ynt: far ve ampulleri hakkında herşey ..
« Yanıtla #3 : 29 Mart 2012, 01:05 »
:D :D


Ne oldu sen bişey yapamadınmı daha, bi vida sık bari ey üye :P
http://www.facebook.com/caglayanER

lacetti 1.6 16v 110 bg 》 dead
golf tsi 1.6 8v 105 bg 》 dead

Çevrimdışı ssonerr

  • 3000cc
  • *********
  • İleti: 4.279
  • http://www.flickr.com/photos/ssonerr/sets/72157629
    • ssonerr
Ynt: far ve ampulleri hakkında herşey ..
« Yanıtla #4 : 29 Mart 2012, 09:04 »
Arkadas bu ne boyle konuya bir bakayım dedim aşağı in in bitmiyor. Ben aşağı sayfaya inene kadar telefonun şarjı bitti :) Ama yararlı konu olmuş eline saglık Çağlayan dostum ...
BLACK STORM
YAPILACAKLAR LİSTESİ:Arka tampon difüzör, egsoz ucu, ön tampon carbon lip,  scirocco marşpiyel, sisler ve parklar beyaz ampul, cam filmi, ön farlar ve stoplar transparan film... v.s



--------------------          SLIDESHOW İZLE          --------------------

Çevrimdışı yasar

  • 0cc
  • *
  • İleti: 72
Ynt: far ve ampulleri hakkında herşey ..
« Yanıtla #5 : 29 Mart 2012, 09:13 »
bilgilendirme için teşekkürler :)

Çevrimdışı Bahtiyar1907

  • Moderatör
  • ********
  • İleti: 8.296
  • Symbol Fanatiği
Ynt: far ve ampulleri hakkında herşey ..
« Yanıtla #6 : 29 Mart 2012, 12:37 »
tesekkurler kanka

Çevrimdışı eralp

  • Uzman
  • ********
  • İleti: 4.310
  • eralp@cliotr.com; eralp@adiratatil.com
Ynt: far ve ampulleri hakkında herşey ..
« Yanıtla #7 : 29 Mart 2012, 01:47 »
evet yine doğru diye bildiğimiz olaylar yine yanlış bilgiler çıktı 
*Clio 1.4 rta
*Symbol 1.5 dci Authentique Edition
*Symbol 1.2 Authentique
*Hyundai Accent Era 1.5 CRDİ
*Clio 1.5 dci Extreme Edition
*Punto Evo 1.3 Mjet
*Dacia Sandero 1.5 dci
*Ford Fiesta 1.5 TDCİ
*Symbol 1.5 Dci
*Fluence 1.5 Dci EDC

Çevrimdışı çağlayan

  • 3000cc
  • *********
  • İleti: 6.915
  • caglayan@cliotr.com
Ynt: far ve ampulleri hakkında herşey ..
« Yanıtla #8 : 30 Mart 2012, 12:47 »
:D aga  bunlar farla ilgili bi sıkıntı olduğunda veya boş vaktiniz olduğunda canınız sıkıldıüğında okuyacağınız konular hepsi birden okunurmu :D

buraya bile tek mesajda atmaya izin vermedi foruma bile ağır geldi düşünün yani :D


Ne oldu sen bişey yapamadınmı daha, bi vida sık bari ey üye :P
http://www.facebook.com/caglayanER

lacetti 1.6 16v 110 bg 》 dead
golf tsi 1.6 8v 105 bg 》 dead

Çevrimdışı Bahtiyar1907

  • Moderatör
  • ********
  • İleti: 8.296
  • Symbol Fanatiği
Ynt: far ve ampulleri hakkında herşey ..
« Yanıtla #9 : 30 Mart 2012, 12:49 »
oku oku bıtmıo saten
:)